czwartek, 13 grudnia 2012

Nie potrafię żyć bez cukru

 
Nie wiem czy tylko ja tak mam (mam nadzieję że nie), ale nie potrafię przetrwać ani dnia bez słodyczy. Zawsze wpada mi w ręce jakiś cukierek, ciasteczko, wafelek albo kawałek ciasta, bo przecież szkoda żeby się zmarnowało. Rzadziej jadam pączki i drożdżówki, no ale nie oszukujmy się kilka czekoladowych cukierków też ma sporo kalorii i cukru. Do tego dochodzi jeszcze słodzenie herbaty i kawy.




Małą czarną od dłuższego czasu słodzę cukrem trzcinowym, jest kilka powodów dla których wybrałam właśnie tę słodkość:
1. Była to dla mnie jedyna dostępna alternatywa dla niezdrowego słodzika (którego i tak używam do herbaty);
2. Kawa z cukrem trzcinowym smakuje mi o wiele lepiej niż z białym;
3. Ma on wiele cennych minerałów, zawiera (choć w niedużych ilościach) żelazo, magnez, wapń, fosfor i potas;
4. Jest troszeczkę mniej kaloryczny, ale dużo zdrowszy od białego.

Herbatę niestety zazwyczaj słodzę słodzikiem, wiem że jest strasznie niezdrowy, niektórzy twierdzą że nawet rakotwórczy, ale dla mnie przede wszystkim jest wygodny i niskokaloryczny. Używam go w pracy, w domu ponieważ o wiele łatwiej wcisnąć mi do kubka 2 malutkie tableteczki niż martwić się o łyżeczkę w biurze, nosić kilo cukru, który zazwyczaj mi się zbryla i wilgotnieje. Jednak mam straszne wyrzuty sumienia, że codziennie zażywam Aspartam, który mnie zwyczajnie truje. Postanowiłam metodą małych kroczków poszukać alternatywy i dlatego zamówiłam dzisiaj stewie, czyli cukier z liści. Na stronie www.natura24.pl znalazłam kilka ciekawych informacji i tam też złożyłam zamówienie na moją zdrową słodycz:

Jak dobry i zdrowy jest nowy cukier Stevia?
 Stevia uważa się za nową, naturalną alternatywę dla cukru. Substancja ta jest od 30 - 300x słodsza od konwencjonalnego cukru, nie tuczy, ani nie powoduje próchnicy. Od grudnia 2011 w krajach Unii Europejskiej Stevia figuruje jako produkt spożywczy.

Czym jest?
 Stevia pozyskiwana jest z rośliny Stevia Reubaudiana, ta nazywana jest również „miodowym zielem” lub „słodkim zielem”.

Skąd pochodzi?
 Szwajcarski botanik Moises Giacomo Bertolini odkrył tę roślinę w 1887 roku w czasie swojej podróży po Ameryce Północnej.

Jak jest słodka?
 Roślina jest ok. 30 x słodsza od konwencjonalnego cukru, ale podczas procesu przeróbki dochodzi do zwiększenia nawet do 300x.

Jak jest otrzymywany STEVIOSID?
 Najsłodszym składnikiem rośliny jest tzw. Steviosid. Jest pozyskiwany z liści Stevii. Liście najpierw są suszone, a następnie za pomocą wody lub alkoholu wydobywa się tą najbardziej pożądaną substancję. Jest ona następnie czyszczona i krystalizowana.

 Czy Stevia jest zdrowsza od zwykłego cukru?
 TAK! Konwencjonalny cukier może prowadzić do wielu chorób, np. próchnicy, nadwagi czy też zaburzeń układu naczyniowego. Stevia nie zawiera prawie żadnych kalorii, jest polecana także dla diabetyków. Plotka, że Stevia może doprowadzić do impotencji jest nieprawdziwa!

Jakie produkty można słodzić Stevią?
 W przemyśle spożywczym Stevia jest wykorzystywana do produkcji musli, konserw rybnych, chipsów, niskokalorycznych jogurtów i lodów. Używa się jej również do konfitur, wyrobów czekoladowych, zup, bulionów, czy też do produkcji bezalkoholowego piwa. Dzieki przypisanemu do Stevii numerze E960, można sprawdzić na opakowaniu, czy została ona użyta przy produkcji.

 


To kilka najważniejszych informacji o tej magicznej roślinie. Ja zamówiłam sobie stewię w tabletkach, czyli coś co najbardziej przypomina mi słodzik i jest tak samo łatwe w użytkowaniu. Za 2000 sztuk zapłaciłam 51zł i uważam, że cena nie jest zła. Licząc nawet, że zużyję 4 tabletki dziennie to opakowanie powinno starczyć mi na 500 dni. Oczywiście nie mieszkam sama, więc pewnie skończy się szybciej. Dodatkowo zamówiłam sobie tester, w którym znajdują się: Liście suszone; Stevia Steviosid - koncentrat w proszku; Stevia Dulce - naturalny sok; Stevia Fluid - koncentrat w płynie.
Po przetestowaniu tych mini produktów przekonam się, co będzie dla mnie najlepsze. Tabletki wzięłam w ciemno, bo na pewno przydadzą się do herbaty, ale nie miałam pojęcia czym np. mogłabym słodzić ciasta, koktajle, ciasteczka, bo skoro rezygnować z białego cukru i słodzików to już na całego. Jak tylko przyjdzie przesyłka to na pewno zrobię zdjęcia i pokażę co wykorzystałam do jakich deserów i jaki miało to skutek smakowy. Za jakiś czas w kolejnym poście napiszę także o ksylitolu, czyli cukrze z kory brzozy - także bardzo zdrowym. Jeśli macie jakieś doświadczenia ze stewią podzielcie się ze mną w komentarzach, będę bardzo wdzięczna.

 

5 komentarzy:

  1. Dziękuję za dużo informacji o tym nowym odpowiedniku cukru do tej pory nawet nie wiedziałem że taka roślina istnieje a co dopiero cukier z niej. Chętnie spróbuję jak smakuje herbatka z tym specyfikiem. Pozdrawiam Paweł

    OdpowiedzUsuń
  2. O widzę, że już się zapoznałaś ze stevią. Ja czytałam na tej str http://www.stevi-gold.pl/stewia.html, że pochodzi z Ameryki Południowej.

    OdpowiedzUsuń
  3. czy słodzisz już stevią? możesz coś o niej napisać? jak smakuje herbatka nią posłodzona?
    pozdrawiam
    Gusia82

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, używam od jakiegoś czasu stevii, ale niestety ja ją w herbacie wyczuwam. Mój tata reaguje podobnie, też mówi, że czuje jakiś dziwny posmak i wrócił do słodzików. Natomiast mój narzeczony w ogóle jej nie wyczuwa i nadal słodzi stevią herbatę. Rozpuszcza się ona trochę gorzej od słodzika i trzeba kilkukrotnie przemieszać herbatę, żeby rozeszła się równomiernie. Niestety dla mnie jej posmak jest lekko wyczuwalny, aczkolwiek da się wypić taką herbatkę bez problemu. Słodziłam nią także budyń oraz kakao i niestety nie smakowały mi, pozostałam przy cukrze trzcinowym. Jeszcze mam zamiar kupić ksylitol, może on będzie mniej wyczuwalny w napojach. Pozdrawiam

      Usuń
  4. A cukier jest bardzo szkodliwy dla naszego szkliwa. Nie tylko sprawia, że waga idzie w górę, ale także pogarsza się stan uzębienia. Dlatego jeżeli lubisz słodycze, warto regularnie poddawać się zabiegom stomatologii zachowawczej https://adenta.pl/oferta/stomatologia-zachowawcza, aby Twoje zęby były zawsze piękne i zdrowe.

    OdpowiedzUsuń